Prdím, prdíš, prdíme. A co tedy při kojení jíst???

rigatoni-569072_1280Prdíky a miminkovské koliky, ale nejsou vždy o bolení bříška a tudíž ani o návaznosti na jídlo mámy. Mohou to být signály i jiných potřeb miminka. Rozepíšu se o tom později.

Teď ta nejčastější otázka maminek, kterou často řeším: Co nemám při kojení jíst? Na co si mám dát pozor?

Asi nejčastější potraviny, které patří do skupiny nedoporučovaných (ale ani těchto se to netýká na 100%, vše je vždy velmi individuální!!!) jsou exotické plody, citrusy, jahody, ořechy, nadýmavá zelenina – květák, kedlubna, zelí, čerstvé pečivo z droždí, luštěniny.

Ale je spousta maminek, které (a jejich miminka) nemají problémy ani po čočce nebo po květáku. Jak je to možné?

Může to být třeba správným způsobem vaření, používají jemně koření nebo do luštěnin přidají během vaření kousek mořské řasy, která výrazně zlepší stravitelnost. Dochutí např. umeoctem.

Co se týká koření – zde záleží na tom, jak je maminka zvyklá. Představte si maminky v Itálii, Španělsku, Indii – co asi jedí? Určitě používají koření i v období kojení. Ale jsou na to zvyklé.

Některé maminky mohou mít nějaké potravinové intolerance – na lepek nebo mléčné výrobky. Ty, které to vědí, se už podle toho stravují, ale někdy se na to přijde právě až během kojení.

Ale než si výrazně omezíte svůj jídelníček ze strachu, co vše radši nebudete jíst, čtěte dál :).

Co Vám a Vašemu děťátku může dělat dobře, co Vám dodá dostatek živin.

Po návratu z porodnice má stále význam klasická slepičí nebo kuřecí polévka. Samozřejmě z dobrého zdroje a pokud nejste vegetariánka. Dlouhý pomalý var, třeba 12-16 hodin. Proto se jí dříve říkalo “koutňačka”, vařila se dlouho na kamnech a pak se v hrnci zvaném koutňák nosila šestinedělce do rohu za plentu, kde pobývala. Tato polévka dodá hodně síly, energie, živin. Dobře doplňuje energii ledvin, která se vyčerpává těhotenstvím a porodem. Samotný vývar si pak uschováte v lednici, vydrží Vám několik dní, odeberete si porci a do ní přidáte zeleninu (2-3 druhy), povaříte a na závěr dáte zelené natě.

Pečivo – volte kvalitní kváskový chléb.

Výborné jsou různé kaše – na prvním místě zmíním kaši z jáhel. Je zásaditá, dobře se kombinuje i nasladko s ovocem, během trávení v této kombinaci nekvasí. Přidáte k ní rozinky, švestky, jablka, různá semínka. Nemíchat toho moc najednou.  Pak samozřejmě můžete vyzkoušet další kaše z různých obilovin: ovesné, kukuřičné (ty jsou ale lepší v teplém počasí), rýžové.

Přílohy – rýže, kroupy, brambory (štouchané brambory s jáhlami nebo kroupami + zelené natě), těstoviny, kuskus.

Jemně dušená zelenina na kvalitním oleji nebo jen na vodě a nakonec přidat trochu másla. Nebála bych se ani brokolice, často se sice dává do nedoporučených nadýmavých potravin, ale nebojte, vyzkoušejte :).

Maso – vybírejte kvalitní, zjistěte si zdroj. To samé u ryb.

Pokud si troufnete na luštěniny, začněte s červenou čočkou. A dejte během vaření kousek mořské řasy. Nejen, že pomůže lepší stravitelnosti, ale dodá i spoustu minerálů, kterých je během kojení třeba. Nebo např. saturejku, majoránku. Ty zároveň podporují tvorbu mateřského mléka.

Zelené natě – zdroj vitamínů, enzymů, chlorofylu. Petrželka, pažitka, naklíčená řeřicha, cibulka. A z těchto důvodů zkuste i kvalitní kysané zelí a tzv. pickles = rychlokvašenou zeleninu. Možná Vás překvapí, že Vaše trávení nezatíží, naopak mu prospěje.

Další dobré mňamky, které Vám dodají potřebné živiny: mandle, různá semínka – slunečnicová, dýňová, chia, lněná, sezam. Opatrně s ořechy. Můžete mlsat sezamky. Dodají Vám vápník a sezam nepřekyseluje. Sušené, ideálně nesířené ovoce – meruňky, švestky, rozinky, kustovnice (tu si můžete zalít i jako čaj, obzvlášt ted v podzimním období). Ale všeho s mírou. U chia semínek nepřehánět množství a jíst je předem namočená. Suchá odebírají vodu z těla, což obzvlášť během kojení není vhodné. Takže namočit, stačí i 15 min, semínka vytvoří rosol, necháte si ho v ledničce a postupně odebíráte – můžete si čajovou lžičku rosolu se semínky přidat do kaše, salátu, jogurtu… Obsahují hodně 3 omega mastných kyselin, které vyživují mozek a jsou i prevencí různých chmurných nálad a depresí.

Dobrý doping vitamínů a minerálů udělá nápoj Fytotonik z firmy Missiva a nápoj z kořene kudzu – prodejny zdravé výživy.

Mléčné výrobky – někdo je jí někdo ne. Určitě důležité je opět vybírat kvalitnější zdroj. A klidně tučné, žádné odtučněné nesmyslnosti. Ale určitě nepijte mléko z důvodu tvorby mateřského mléka. To fakt není zapotřebí. Ani kvůli dodání vápníku. Ten Vám dodají semínka, zelené zeleniny, mořské řasy. Do jogurtu či tvarohu si přidejte 1-2 polévkové lžíce kvalitního lněného oleje. Je nutné, aby byl čerstvě lisovaný a skladovaný v lednici! Když chcete nasladko, tak přidáte med nebo kvalitní zavařeninu ap. a k tomu různá semínka, popř.müsli. A pokud si budete dělat pomazánku naslano, tak ochutíte tvaroh se lněným olejem solí, semínky a různým kořením nebo zelenými natěmi.

Co pít? Základ je samozřejmě čistá voda, ne chlazená, bez bublinek. Ale to je asi jasné, že bublinky nechcete u miminka, tak je ani nebudete pít… Výborný je čaj bancha, dodá vápník, pomáhá proti překyselení. Kojící čaje – nepřehánět to s množstvím, stačí 2 hrnečky denně. Lepší, než různé směsi, je si udělat výluh nebo odvar přímo ze semínek kmínu, fenyklu.

A opravdu důležité je jídlo hned NEzapíjet. Protože tím byste si ředily trávicí šťávy a to nepotřebujete.

Takže se napít chvíli před jídlem, během jídla pokud potřebujete, tak jen mírně a pak se napít až třeba hodinu po jídle.

A k tomu ještě další důležitý pokyn, který si ale myslím, že je důležitější než celý výběr co jíst. A to je pořádně jídlo ROZKOUSAT. Jíst v klidu a kousat… Tím napomůžete dobrému natrávení.

Maminky velmi často jedí ve spěchu, ve stresu. A i toto může být zdrojem problémů pak u miminek.

Připravte si k místu kde kojíte, jídlo pro sebe a pak během kojení hezky, labužnicky jezte, jídlo kousejte a vydatně prosliňujte :).

7 Péta od Martiny Kučerové

To je k jídlu. Ale pokud přeci jen řešíte koliky? Ať už opravdové nebo jen ty jako. Většinou ustanou úderem 3 měsíce. Ale v zájmu zachování zdraví maminek zkuste toto:

 

  • přečtěte si knihu od dr. Karpa – Nejšťastnější miminko v okolí
  • začněte nosit miminko v šátku, můžete už od narození
  • zavinujte, zkuste tzv. závěsnou hačku, houpejte se s miminkem na velkém míči (pozor ale na jejich levné varianty, aby míč nepraskl!)
  • masáže miminek a protikoliková masáž bříška při přebalování, dobrý je olej z černého kmínu – miminku na masáž bříška a maminka 1 čajovou lžičku vnitřně
  • enterosgel – maminka a popř. i miminko
  • nejsem zastáncem užívání protiprdíkových kapiček u miminek, jsou na trhu teprve posledních pár let, jak to tedy zvládaly ty předcházející generace??? Spíš jsem pro, aby je popř. užívala maminka a miminku se dostanou přes mlíčko
  • někdy pomůže nahřátý sáček s pecičkami položený na bříško nebo teplá koupel ve vaničce
  • velmi přínosné může být tejpování bříška
  • někomu pomůžou homeopatika

A na závěr můj další favorit – tzv. bezplenkovka (bezplenková komunikační metoda BKM).

Neděste se “metodik”, je to velmi jednoduché a často to přináší zázraky :). Miminko se vyčůrá, vykaká, vyprdíkuje podle svých potřeb mimo plenku v klubíčku do nočníčku. Samozřejmě ne vždy, ani to není o 100% plnění cílů! Není to pro maminku náročné, jak si třeba ted myslíte, je to úžasné napojení na miminko. Je to HRA, která je velmi účinná. Doporučuji vyzkoušet.

Dobrému jídlu, kojení, nošení, “bezplenkování” zdar :).

Budete-li potřebovat něco doplnit, poradit, tak zavolejte nebo napište.

 

Odkazy, kde najdete doplňující informace:

 

Jáhlová kaše: http://www.bio-medunka.cz/inspirace-na-recepty/recepty-z-jahel

Mořské řasy:  http://www.countrylife.cz/morske-rasy-1331042251http://www.rawsuperfood.cz/rawsuperfood/1-Informace-o-RAW-food/18-MORSKE-RASY

Chia semínka: http://chia-seminka.cz/uzivani-chia-semen/http://www.missiva.cz/produkty/potraviny-z-pirody/chia-seminko

Fytotonic: http://www.missiva.cz/produkty/doplnky-stravy/fytotonic-r-davkovany-doplnek-stravy

Kořen Kuzu: http://www.zdravavyziva-provsechny.cz/KUZU-a-ARROWROOT-a7_6.htm

Lněný olej: http://www.missiva.cz/produkty/potraviny-z-pirody/lnne-oleje/lnny-olej-tmary

Čaj Bancha: http://www.bio-life.cz/clanky/alternativni-medicina/detoxikacni-caje-bancha-a-kukicha.html

Vázání šátku: dobré video (čas utíká rychle, Martina Hynková má už od té doby další dětátko, které patří k únorovým rychlým dětem :))

Hacka: http://babyvak.cz/product.php?id_product=52

Olej z černého kmínu: http://www.missiva.cz/produkty/doplnky-stravy/erny-kmin-olej-panensky

Enterosgel: http://www.enterosgel.eu/

Bezplenková komunikační metoda: http://www.jaknamiminka.cz/bezplenkova-komunikacni-metoda-a29.html

Dobře připravený partner i na toto období: http://partneruporodu.cz/

 

U firmy Missiva Vám mohu nabídnout poradenství o výrobcích protože jsem spokojený uživatel a poradce této firmy. U ostatních odkazů jsem klient a čtenář :).

 

 

Jitka Čejková

Užívám si zázraky narození. Jsem totiž dula a provázím ženy těhotenstvím, porodem, mateřstvím. Děťátko za Vás sice neporodím, ale předám Vám zkušenosti z českých porodnic, jak porodit laskavě, s respektem k matce i dítěti a často i s úsměvem :). Můj dulí příběh si přečtěte zde >>

Komentáře